fredag den 10. august 2012

Kongens Lyngby

Jeg har simpelthen for mange ting at sige i dag til, at det er tilstrækkeligt at lave Facebookopdateringer.
Hvad sker der for det der "Kongens Lyngby"? Hvorfor er det Kongens? Jeg sad stille og roligt i dag nede på Baresso og læste i "Nyere dansk litteratur" og prøvede at finde ud af, hvilke noveller, jeg kan læse med min 1g. klasse, som ikke er alt for svære at analysere og som ikke nødvendigvis behøver at indeholde lige så meget sex eller vold, som dem, jeg plejer at vælge, og som et par elever nogle gange bliver lidt stødt over. Så falder jeg over novellen "Biller" fra 1996, skrevet af Charlotte Weitze, som "...voksede op i Kongens Lyngby og efter studentereksamen bla bla bla". Her gør jeg holdt. Og undrer mig. Efter jeg er hjemvendt fra det vilde cafémiljø har jeg så forsøgt at slå det efter (som min bedstemor ville have sagt) på nettet. Her finder jeg blandt andet en hjemmeside for Turistforeningen for Kongens Lyngby, som praler med "mange smukke slotte og landsteder" og "alt hvad hjertet kan begære af fritids- og sportsaktiviteter"...... Der findes dog, til min store skuffelse, ingen bjælke med titlen "Information om byens navn". Men jeg kan se på Wikipedia, at det har noget at gøre med kongens residens Sorgenfri slot. Det er lidt kedeligt det her....vi går videre.

Desuden har jeg fundet ud af, at der er en rose, der hedder Dronning Margrethe. Det er ellers noget af en titel. På en internetside står der endda, at man kan købe Dronning Margrethe i sart lyserød....
Jeg var selv ved blomsterhandleren i dag for at købe en lilla orkidé, som jeg skal have i håret i morgen til brylluppet. Blomsterdamen, som jeg ellers har et udestående med, var sød i dag. Jeg legede, at jeg går op i, at farver passer sammen, og det kunne hun godt lide. Hun troede, vi var på bølgelængde. Sidst jeg var dernede ville jeg gerne have lavet en buket med de blomster, som jeg syntes, var de flotteste. Hun blev ved med at sige, at det kom til at se herrens ud, fordi de ikke passede sammen i farverne. Jeg fik min vilje til sidst. Det er altså flot med en buket blomster i alle mulige farver. Hvor er det ærgerligt, at den blomsterhandler er så snæversynet. Jeg nævner ingen navne. Hun kunne ikke huske mig, og jeg ville ikke lave noget drama. Jeg købte flere blomster....til min stue og mit køkken. Det ser dejligt ud.

Jeg kan forstå på mine læsertal, at I godt kan lide, når jeg skriver om, at jeg har det dårligt. I skulle skamme jer.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar